tisdag 13 januari 2009

Julgransplundringar, glögg och godis.


Så var då den glada julen slut.

Och julgranen bars faktiskt ut - på baksidan - till 3 barns glädje och Astrids förskräckelse.

"Den ska ju läggas i lådan!" skrek hon och de andra skrattade.


Innan den slängdes ut hade vi faktiskt dansat kring den.

Goda vänner var här med 4 av sina 7 barn och hjälpte oss med det konststycket. Allra roligast hade under "små hönorna, små hönorna är lustiga att se" som är ett stående inslag i mina plundringar bara för att det är SÅ HYSTERISKT med alla hönsljud som släpps fria i en hel refräng! (Jag varnade faktiskt grannarna vägg-i-vägg innan vi satte igång..)

Och sen åt vi upp godis och det vackra pepparkakståget jag fått av Linda. Ett av gästbarnen fyllde en av tågvagnarna med bridgeblandning och deklarerade högt att "det här har jag fått" Besvikelsen var tydlig när vi förklarade att alla fick dela på allt. Lite bättre blev det när han såg Godispåsen i andra handen - den var ju hans..


Och nu ikväll har jag varit på julgransplundring nr 2. På Vaksala Torg anordnas varje år dans kring granen, fiskdamm och långdans med avslutande godisutdelning. Jättemysigt!

Men man blir ju lite full iskratt när man ser alla stela svenskar hoppa lite tafatt kring en pyttegran och mumla fram något som liknar den melodi som den medelålders damen och hennes vänninor på scenen sjunger. Fniss! Efteråt är man ganska mör i sin otränade kropp, tro mig. *Pust*


Vi avslutade kvällen med glögg hos Syrran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar