tisdag 27 januari 2009

Ur en mammas dagbok

6.30 Går upp. gör mig iordning och väcker barnen.
6.45 Äter frukost. Tack gode Gud för min man som kokar kaffe till mig innan han åker till jobbet!
7.00 Säger hej då till de tre äldsta barnen som åker med buss till skolan.
7.05 Städar undan frukosten och börjar fixa inför dagens arbete.
8.30 Packar in alla grejer som behövs under dagen i bilen och åker upp till Lokalen. Säger hej till Linda och de barn som redan kommit. Packar ur bilen. Tar samtidigt emot två barn.
9.00 De andra dagmammorna kommer. Försöker lugna ner de barn som kommit tidigt och som springer runt, runt.. Misslyckas..
9.25 Samling med alla barn och dagmammor - plus två föräldrar som kommit på besök.
9.45 Vi pysslar snögubbar med bomull och klister. Gud välsigne Linda och hennes sinne
för förberedelser!
10.20 Vi går ut.
11.26 Skolan ringer. Dotter 1 har ramlat på näsan och är blå och svullen. Om jag kan komma?
Jadå, fattas bara annat! För min inre syn ligger ju dottern avsvimmad medan näsan -
som redan svullnat till gigantiska storlekar - blir bara blåare och blåare.
11.38 Försöker få tag i barnakuten medan jag kör mot skolan. De svarar inte så klart.
11.52 Hämtar dottern i sitt klassrum. Hon sitter och jobbar med skoluppgiften och lägger upp en
duktig "stackars-mig"-min när hon ser mig. Jag meddelar att hon inte kommer imorgon, och
hjälper henne på med jackan. Väl på plats lägger sig oron, så farligt ser det faktiskt inte ut..
12.01 Försöker få tag i både skolsköterskan, vårdcentralen och sjukvårdsupplysningen. Inget svar. Lämnar telnr på 1177 ("just nu är det väntetid 30 min, men vi kan ringa upp") Vi åker tillbaka till dagbarnen. Lika bra att jobba medan man väntar..
12.21 Sjukvårdsupplysningen ringer. Vi får en läkartid 16.30. *pust*
13.35 Sätter de stora barnen i en soffa på sagostund så att Linda ska få äta.
14.00 Äter en kall lunch medan barnen leker. Vi äter ju egentligen 11.30..
14.25 De tidiga barnen har gått hem. Vi bestämmer oss för att plocka undan och städa.
15.00 Packar in alla saker i bilen igen och åker hemåt med de barn som går lång dag.
15.55 Det sista dagbarnet går hem. Flickorna och jag hoppar in i bilen för att åka till doktorn.
16.30 Doktorn tittar på Dotter 1 och remisserar oss vidare till UAS. Fre kl 9 på fastande mage.
Min tösabit.. Hon som är så hungrig på morgnarna..
16.50 Sitter i bilen på väg hem. Maken ringer. Kan jag handla till Pionjärerna? Ok.
Korv, ketchup, senap och bakpulver..
17.30 Maten är klar. Vi slänger i oss en halv portion var och drar iväg till Gropen med Son 2.
17.55 Maken ringer. Var är bakpulvret? Han hittar det sen i sin bil på golvet, tack och lov..
18.05 Flickorna och jag kommer hem och avslutar middagen. De tittar på en film. Jag slappar.
19.38 Telefonen ringer. Gode värld! Jag har glömt hämta Son 2! Tur att pappan i luren erbjuder
sig skjutsa hem honom..
21.55 Nu har jag skrivit färdigt. Låtom Mig gå till sängs!
Jag mår kanonbra. Är glad efter en intensiv dag.
Imorgon kommer Linda hit på besök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar