söndag 29 november 2009

1:a advent.

Jag har tagit för vana att inför 1:a advent städa i sann "Kajsa Kavat"anda på lördagen och sen - när barnen somnat - förvandla hela vårt hem. Julgardiner i alla rum, röda mattor istället för de vanliga i hallen, juleljus och juldukar på alla bord. Allt pynt åker fram och placeras ut.
Så också i år.
Jag somnade i soffan kl 1 och vaknade kl 3.30 och satte igång.
Pyntlådan hade jag burit ner, och gardinerna satt på plats redan innan jag somnade så det var "bara" resten kvar.
Dukarna ströks sålunda och lades ut. Sen har vi en liten julby i porslin med små lampor i som jag sätter upp på en byrå mitt i vardagsrummet. De små figurerna tycker barnen är så söta och flickorna leker gärna med dem. Längst fram står ett litet hus som man kan öpppna.. Det är det enda hus de får röra, och det brukar de hålla!
För några jular sen fick jag i julklapp av min goa minsta lillasyster en julkrubba i olivträ som hon köpt i Jerusalem när hon jobbade som volontär där nere. Jag ÄLSKAR den! Den står nu på hedersplats i hallen, det första man ser när man kommer hem!

Kl 5.30 bakade jag pepparkakor, dock inte till famlijen utan till kyrkans julmarknad. 8 stycken galet stora pepparkaksgubbar blev det innan degen tog slut, och jag var nöjd med det. Folie på en bit kartong, pepparkaka på, plastfilm runt om, ett rött satinband och Voliá! En pepparkaka till försäljning. Puh!

Så när flickorna vaknade på morgonen kom belöningen för allt slit: deras tindrande ögon och andäktiga upptäckande av allt fint. Underbart!
Till frukosten kom trötthetten.. Men eftersom hela famlijen satt samlad och åt kunde jag luta huvudet mot väggen i en minut och slumra till. Perfekt!
Jag gillar powernaps..

Nu ska jag frossa i julmusik, English Carols, Lunds symfoniorkester och alla de andra favoritjulskivorna kommer att gå varma här i vårt julehus.
Glad advent alla människor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar