onsdag 11 november 2009

Stämmor och stämband, jag ska stämma dem!

Konserten i Uddevalla i våras satte sina spår. Under en hög stämma sa det pang i ena stämbandet. Det gjorde så ont.. ungefär som när man sätter ett ben i halsen, så kändes det. Jag hostade och hostade och kände mig dum på scenen.
Under sommaren och hösten har jag inte tänkt så mycket på det mer än att det gjort lite ont när jag sjunger. Men nu har det hänt något!
Nu kan jag inte prata mer än ett par meningar och sen gör det svinont! (ja jag är medveten om ordvitsen i dessa influensatider).
Så att skälla på barnen är uteslutet. Att prata med dagbarnen längre stunder går - sisådär..
Att sjunga, nej tack! Vilket förmodligen sätter en del käppar i hjulet inför julkonserten. Jag vill ju så gärna sjunga O helga natt med mina systrar!

Min kära sångpedagogsyster har sagt åt mig på skarpen att söka läkarhjälp. Jag får nog ta henne på orden, för det här går nog inte länge till.. Fy vad man blir trött och ledsen av att ha ont! Och fy vad jag gnäller ikväll! Sorry..
Imorgon bitti är en annan dag. Då mår jag bra igen.

6 kommentarer:

  1. Hörrudu! Nu är det du som ringer Ackis växel och ber om att bli kopplad till Foniatriska avdelningen. Väl där berättar du utförligt och målande hur det känns och betonar att det inte rör sig om halsfluss (eller något annat som de kan tycka att du ska gå till husläkaren om). För, om du ska gå via husläkare och vänta in en remiss kommer det dröja sekler innan du får hjälp och du behöver ju få hjälp NU!

    Seså. Inga ursäkter. Inte mycket i livet är ju faktiskt viktigare än att du får ha din röst i behåll! Ring NU!

    SvaraRadera
  2. 018-611 53 20 Sådär, där har du numret direkt till dem. Berätta att du är 4-barnsmamma och dessutom dagmamma. Mer röstyrke än så blir det knappast.

    SvaraRadera
  3. Jag ringde vårdcentralen och de ringde upp 13.05. Då fanns ju förståd inga akuttider kvar, så jag ska ringa imorgon kl 8 igen. Har varit tyst nu större tiden av kvällen och då känns det ingenting, men för en stund sen sa jag två meningar till Klas och har lika ont igen. Nä nu går jag och lägger mig.. Är så galet trött!!

    SvaraRadera
  4. Hmpf! Var jag inte väldigt tydlig i min bestämda övertygelse om att det bara är slöseri med tid att gå via remiss från husläkaren? Det är ju stor risk för att det tar flera månader innan du kommer så långt fram i kön att du får komma till Foniatriken. Allmänläkare är duktiga på mycket, men såvida inte något dramatiskt har skett på sistone, så är deras utbildning kring röstproblematik väldigt grund.
    Kläm dig fram i kön och begär att få komma till Foniatriken illa kvickt så att de kan filma dina stämband och ta reda på vad som är tokigt.
    Du måste ju bli bra nu! Kram från en rätt orolig syster

    SvaraRadera
  5. du MÅSTE sjunga på julkonserten, annars blir det bojkott av hela grejjen... det är den sången som lyfter mig upp till taket.... kram o bli bra ...

    SvaraRadera