lördag 7 november 2009

Pysseldag



Jag har varit på pysseldag!
Hela kollegiet drog iväg till BRIO Lekolar i Stockholm för att sitta där och pyssla under 4 timmar! Allt materiel stod BRIO för, plus fika och matig macka.
Och oj så roligt! Vi pysslade för glatta livet.

Eftersom vi var tvungna att sluta kl 14 så ville man ju hinna med så mycket som möjligt, vilket gjorde att man kastade sig över materialet och ville göra allt samtidigt.
Jag hann:
Ett pepparkakskort: jag ville ha idén med mig hem.
Två änglar: Den större med hatt blickar nådigt ner från sin himmel med fransklänningen på. En filtad hatt pryder huvudet så fick jag testa det med. Jättekul! Ska beställa hem sånt efter jul.. Gjord av trekantig pappstrut, äggformad styrokon till huvud, liten träkula till näsa. Huvudet har jag klätt i magic lera, (en VÄLDIGT lätt och behaglig lersort som lufttorkar, man kan måla på den, den behöver inte brännas som cerniten och är giftfri. Den köpte vi hem!) En guldfärgad ståltråd virade jag runt den vitmålade struten, samt franssnöret. Ögonen är sådana där rörliga som jag satte upp och ner för att få dem att blunda. Vingar av fjäderboa och silverståltråd.
Den mindre har fabriksgjorda vingar, änglahår som är inquiltat i filt, och ett paljettband om håret.
Tre tomtar: med otvättad ull som skägg. Gjord av två blompinnar till ben, lera till fötter, en pappkon som huvud, tubstrumpa till mössa och skor. En träkula målade jag svart till den lilla näsan..
Ett grötljus: En liten terracottaskål målad i brunsvart färg, lite vit kant och sen flingstearin som smältes litegrann åt gången runt veken. Jag strödde lite kanel på det översta lagret innan det stelnade. Det doftar jul...

Jag kommer helt klart åka dit fler gånger!!
Följer du med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar