fredag 20 november 2009

Springa in i väggen..

Min äldste son har börjat träna Parkour.
Vad är det? undrar du.
Jo. Så här står det i Wikipedia:
Parkour (IPA: [paʁ.'kuʁ], ofta förkortat PK) är en disciplin där syftet är att ta sig förbi hinder på diverse ställen. [1] Parkour är inte och har aldrig varit tävlingsinriktat. Det går ut på att röra sig på ett smidigt, kontrollerat och snabbt sätt genom alla sorters miljöer. [2] Hinder kan vara allt i omgivningen från hustak, stolpar, bänkar och trottoarkanter till träd, stenar, staket och murar.[1] En utövare av parkour kallas ”traceur” (man) eller ”traceuse” (kvinna). [2]

En stor del av träningarna går åt till styrketräning och stretching. Att göra armhävningar på Parkouren är bra mycket jobbigare än i idrottsklassen han går i, kom sonen hem och meddelade en dag:
"Vi ställer oss så här (pojken demonstrerar med fötter och händer i golvet redo att göra en armhävning, fast med rumpan upp i vädret). Sen ska vi segt gå ner så här (han går sakta ner mot golvet i en armhävning, fast han fortsätter framåt lite som en katt med axelpartiet framför armarna. Ser ut som en våg på havet ungefär). Och sen tillbaka upp igen (han gör det med), och då säger vår tränare "En sista nu!" och då gör vi det (han gör två till medan han pratar) och när vi gjort den sista skriker vår tränare: "En till nu!". Då stönar vi..

Tacka för det.
Jag klarar att ställa mig med rumpan i vädret och SNABBT ta mig ner med magen först - rakt ner - BOM! Sen ligger jag där och stönar..!

Så igår kom han hem och meddelade
"Idag lärde jag mig wallflip! AV MISSTAG!"
Alltså, att springa upp på en vägg och göra en bakåtvolt.
Jättesvårt.
Men han råkade bara när han tränade på en annan grej.
Så det kan gå! Och mamman sväller över av stolthet.

Jag filmade honom ikväll mot en vägg. Ber om ursäkt för att filmen ligger ner, ska göra en bättre sen. Men tills dess: HÄR KOMMER; VARSÅGOD!

3 kommentarer:

  1. Men tjena hejsan!!! Jag är lite vettskrämd och mycket stolt. Det är mina takter det, grabben! Det märks avv det är du och jag som är SLÄKT!

    SvaraRadera
  2. Som en vän skrev:
    Jumping doughnuts batman! He fliped!
    :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är också stolt! Hurra för Klas!

    SvaraRadera