lördag 14 mars 2009

Notproblem..

En vän kontaktade mig och frågade om jag visste vilken låt det här är: "Hem, jag ser ljuset från mitt hem... Som aldrig förr ska vi sjunga sången, när Kungars Kung hälsar oss välkommen... när jag kommer hem..".
Nä. jag greppade inte, en liten dallrande igenkännande sträng längst bak i huvudet, men inget mer. Så jag började söka..

Jag ringde mina föräldrar, sångpedagogerna. Inget svar.
Jag ringde min syster, sångpedagogen. Hon hänvisade mig vidare till en känd pianist i församlingen. Han visste! "Det är en sång skriven av herr S. och jag har spelat just den på en begravning en gång. Ring Angelica som sjöng då" sa han.
Det gjorde jag. Men hon visste inte var noten fanns.

Jag googlade. Och ringde en butik i stan. Ingen visste eller kunde hjälpa.
Jag letade och sjöng den enda strofen jag kunde i tre dagar.
Sen ringde jag till upphovsmannen. En mycket känd svensk kristen musikprofil.
Som tur var svarade han inte.. Men jag lämnade duktigt ett meddelande på hans mobiltelefon..

Senare den kvällen fick jag ett sms från Angelica:
"Hej! Jag har hittat noten! Det är inte herr S. som skrivit den, det är herr Å."

Jag skrattade så jag fick kramp i magen, Den kära Herr S i Småland undrar nog vad det var för en tok från Uppsala som ringde och frågade om hjälp att hitta noterna till en sång som han inte har skrivit.
Nästa gång får någon annan leta. Och ringa runt.

3 kommentarer:

  1. Ledsen. Kan inte hjälpa till. Jag är tyvärr upptagen.

    SvaraRadera
  2. Vem är herr Å? Det andra bar Sandvall, va? Grymt bra jobbat i alla fall!! :-D

    SvaraRadera
  3. Dan Ådahl.
    Men i slutändan önskade den sörjande familjen en annan sång: Blott en dag.. *fniss*
    Herr S ringde faktiskt upp mig! Trevligt!

    SvaraRadera