tisdag 2 juni 2009

Vad gör man med 17 barn när det spöregnar?

Jo.
Man krånglar på alla barnen regn/galonkläder och säkerhetsvästar. Sen sätter man allihop i bilar och åker ut till kollegani Vittullsberg.
Väl ditkomna sitter vi i ring på den inglasade altanen och sjunger sånger och äter frukt. Sen ställer vi upp alla barn och vuxna på led, de minsta i vagn, och ger oss ut att vandra!

"Se alla kossor och hästar som våryra skutta, hoppa och leka för att hälsa våren, den underbara!"

"Beskåda den lilla masken som kryper på stenar och vägar!"

"Låt dig slås av häpnad over den lilla snigeln som sakta glider fram i det våta gräset!"

Nä. Vi sa inte så. Men vi SÅG allihop! Och barnen var SÅ fascinerade över allt de såg!
Efter en stunds vandring gick vi in i skogen och delade gruppen, de mindre (1-2 år) gick hemåt igen. 3-5 år gick en bit till och plockade kottar! En hel hink full! Dem ska vi göra kottdjur av. Sen. O så kul!
Och så fina vattenpölar där fanns! Barnen och jag hoppade så det stänkte långt upp på benen.
"PLASK! HAHAHAHAHAAA!"
(Ibland undrar jag om det är barnen eller jag som har mest kul..)

Vi gick hemåt blöta men med glatt humör - och där väntade redan en underbar doft av våfflor på oss. Barnen bänkade sig och åt av hjärtans lust. Vi dagmammor/dagmorfar fick också smaka - alla blev proppmätta!
De barn som inte hade gjort klart sina tussilagotavlor fick efter maten tillfälle att göra dem, och vad fina de blev! Det ska bli skojjigt att hänga upp och visa alla föräldrarna på sommarfesten.
Sen åkte vi hemåt igen, mätta, glada och nöjda över vår dag.

4 kommentarer:

  1. Men så bra då vet jag om jag får liknande problem med mina 7:or på utflykt någon gång. (Viss risk finns ju att de skulle ha precis lika roligt och skulle bli precis lika blöta...)

    SvaraRadera
  2. Av världens alla hjältar måste du vara en! Dagisfröknar är helt otroliga! Provade detta yrke ett år men det var mer än nog för mig! Bara tanken på 17!blöta barn gör mig helt matt!
    Hoppas föräldrar kan förstå och uppskatta allt jobb som ni gör för att de ska kunna jobba någon annan stans i stället för hemma....liksom!
    Kram
    Mette

    SvaraRadera
  3. TACK Mette! Det värmde.
    Jag uppskattar oss i alla fall. ;-) Och allra mest uppskattar jag Linda, min källa och klippa.
    17 blöta barn = grymt samarbete vi vid ingåendet och separata högar för varje grupp så man hittar alt när man ska hem. En personal står utanför med alla barn och lotsar in två barn åt gången som en/två personal hjälper av med kläderna därinne.

    SvaraRadera
  4. Puuuuust! Säger inget mer! ;)
    Mette

    SvaraRadera