tisdag 23 juni 2009

Tältvarning.

Syster H och hennes man har väckt tanken på att skaffa tält och åka utomlands.
En bra ide när man inte vill dra med sig en stor husvagn ner på kontinenten. Med ett tält klarar man sig ju långt.
Själv har jag precis provat ett sånt. Eller..
Egentligen var det en supersöt klänning inne på Lindex som jag hittade hängades på rean.
Till och med min storlek fanns kvar så jag gick glatt in i provhytten med den.
Puffärm, spetskant och ett sagolikt mönster! Vad kan gå fel?
Allt visade det sig.
Väl på såg det bedrövligt ut:
Den vackra spetsen som skulle inrama dekoltaget var förskräckligt.
Bysten såg ut som den var ihopträngd i en operakorsett (utan att för den skull synas alls).
Ett HAV av tyg som slutade nere vid knäna.
Jag såg faktiskt ut som ett tält.
Vilket får en att fundera:

Hur kommer det sig att vissa kläder som ser så fina ut på galgen kan se så katastrofala ut när de kommer på?

Varför kan inte alla vackra kläder bara fint forma sig efter just min kroppshydda och sitta som värsta designade hollywoodblåsan, smickrande och välsittande till max? Det är allt jag begär, det var väl inget? Att kunna fritt välja och vraka ur en stor garderob med matchande kläder och assecoarer och precis så där uppsnofsad ut - som Kerstin Brittsjö, Hanna, Agda-Magda eller alla andra?
Jag slänger ju vanligtvis på mig mina enda par jeans, en tröja/tunika (det är viktigt att den går ned över rumpan, den stora), och en hårsnodd som håller ihop min enorma kalufs.
Smink? Det består av en daycreme. Inget knussel och krångel. Smycken? Jag har ju ringarna på mig!
Man skulle vinna sisådär en halv mille om året att spendera på garderoben till hela familjen! Kunna unna sig TVÅ par jeans - och jackor till alla väder! Och skor!
Man kunde kanske till och med kunna kosta på sig en inköpare som en dag i kvartalet hjälper mig att hitta kläder-och-tillbehör till säsongen. Vilken dröm!

Så där.
Min deppiga skrivstund är snart slut och jag ser med glädje fram emot ett mer glatt inlägg nästa gång.

Jag köpte ett par shorts i stället. Som satt någorlunda snyggt över baken.
Och Syster F blir glad, för jag visar MYCKET ben i dom, (hon hävdar att jag har ett par riktigt snygga spiror, haha vilken lustigkurre hon är!)
Och så köpte jag vax. Aj.

6 kommentarer:

  1. Ha ha ha! Du, det där var ju nästan mitt i prick på mina klädbekymmer/drömmar! Så du. Du är inte ensam. Det kan väl vara skönt att veta! Ett par justa sprior ska du framhäva...för det säger de åt mig! Ha det bra i sommarvärmen!
    Kram Mette

    SvaraRadera
  2. Kära Emma,
    Så sött av dej att omnämna mej i din blogg och dessutom en sådan fin komplimang. En sak ska du veta. Det fanns en tid i mitt liv (livet med småbarn som hängde som klasar runt benen) då hela klädkassan gick åt till att ha barna hela och rena. Själv hade man inte riktigt tid och ork att bry sig så mycket om sig själv. Man var riktigt stolt om man hade lyckats dra kammen genom håret innan dagen var slut. En jacka kunde man köpa på frälsningsarmens loppis och den kunde va riktigt fin om man bestämde sig för det även om man fick argumentera med sig själv en stund först. I min sminklåda fanns inte ens en dagkräm och behövdes dessutom ej eftersom det naturliga fettet i huden aldrig hann tvättas bort.
    MEN......Allt har sin tid....och barnen växer upp och man kan besöka badrummet huuuur lääänge man vill utan att någon slår in dörren, hela klädkassan går till en själv och man blir modigare med åren och vågar köpa det ingen annan vågar vilket betyder att man kan få det mesta på rea. Cheer up Emma....det kommer nya tider men glöm inte att:
    "Beauty comes from within"

    SvaraRadera
  3. ha ha ha ha.....jag fattar inte varför mitt namn är bok om tolk men det kommer alltid upp när jag kommenterar bloggar. Måste få hjälp!!!

    SvaraRadera
  4. Underbara Bok-om-Tolk: Tack ska du ha!
    Men jag betvivlar starkt att du såg något annat än hur piffig somhelst ut i en jacka från Frälsisloppis.
    Mette: Tror du vi kan stämma klädbutikerna för att kläderna inte sitter snýggt? Då kanske vi får in den där halvmiljonen..
    Sen kan vi sätta oss nere på torget på en uteservering i nya snýgga outfits, dricka cafelatte och visa våra justa spiror till allmänhetens förtjusning. Deal?

    SvaraRadera
  5. Tjoho Emma! Stäm skjortan av dem bara! (Så bokstavligt det kan bli då...)
    Jag har också provat att tälta i provhytten på Lindex. Nä då föredrar jag Sigge och lämnar Lindextälten åt alla med ett BMI under 17. Varsågoda! *Inte ALLS bitter!*

    SvaraRadera
  6. Hej syrran! Eftersom jag ju tydligen har bloggfastat i sommar (alltså, inte bara från min egen blogg utan även alla er andras) så tänkte jag nu börjar läsa ikapp - och börjar med din.
    Och minsann, de ovan nämnda shortsen såg jag ju (för första gången) när jag knackade på tidigare ikväll, och du har helt rätt; jag gladde mig över att du äntligen visade dina fina ben (du har ju dessutom ovanligt snygga axlar & armar, så fram med dem med!), men eftersom jag var så fruktansvärt stressad hanns det inte med att säga något. Kram!

    SvaraRadera