söndag 19 april 2009

Konsert i Uddevalla

Så är jag hemma igen efter en resa tur retur till Uddevalla.
Världen idag hade anordnat en konsert i Pinstkyrkan med Margit och Rolf Borgström och Roland Utbult som medverkande. Syster H och jag hakade på och körade.
När vi som familj hade övat och ställt in ljudet i kyrkan kom Roland dit. Han är en härlig man, en sån som när man träffar honom för första gången tycker att man känt honom länge, genomärlig och totalt bara Jesusstrålande.
Frågan om han ville ha lite stämmor bakom sina sånger kom upp, och vi övade in några av hans sånger trestämmigt; "Vid Dina fötter", "Till vår Gud", "Då ska glädjen bryta fram".
Vilka texter det är! Roland har verkligen en förmåga att skriva texter som berör på insidan, som man blir glad av. Och det var SÅ ROLIGT att sjunga de sånger som vi sjöng i ungdomskören hemma. De satt i bakhuvudet alla tre, bara att plocka fram och damma av, så att säga ;-)

Konserten var annonserad som Hela Sverige sjunger, och det kändes att publiken kunde de flesta sångerna i textbladet, de sjöng glatt och lätt med i allsångerna och det var en härlig stämning i Pingstkyrkan bland både gamla och yngre.
Vi fick efteråt veta samarbetet mellan kyrkorna är stort och de har många engagemang som sträcker sig över kyrkgränserna, och det märktes på folk. Det var så många som kom fram och ville prata efteråt, tacka och bara småprata. Det är härligt! På en del ställen står folk efter mötets slut kvar längst bak i lokalen och tittar, en del nickar och några få tar som hastigast i hand.
Vi blev kvar i minst två timmar efteråt och satt och pratade med de medverkande och ett underbart par som är med i församlingen. En härlig bönestund fick avsluta kvällen. Är inte sådana kvällar bara bäst! När man tillsammans med andra troende får avsluta i bön! Vi har ibland när vi haft gäster hemma hos oss slutat kvällen med bön och lovprisning, och man är så glad efteråt. Mera sånt! Om du aldrig prövat det hemma så testa - det är lite jobbigt att föreslå de första gångerna, men när man väl börjat be så känner man vad alla trivs och blir lyfta av det. (Smaka och se att Herren är god, liksom).

Åter till sångerna.
Jag måste få citera refrängerna vi sjöng med Roland. Tillsammans blir de en helhet som börjar med jordelivet - att stilla sig inför Gud och prisa Honom - och slutar i en glad och längtansfull förströstan på vad som väntar oss en dag:

"Jesus, vid Dina fötter stannar jag till och vilar ut.
Ingen kan ge en sådan värme och fylla min själ med ljus.
Jesus, vid Dina fötter lyssnar jag till Ditt levande Ord.
Hela mitt liv vill jag leva
Hela mitt liv vill jag leva
Hela mitt liv vill jag leva Nära Dig"
"Till vår Gud Vill vi ge all lov och ära
Till vår Gud Vill vi be att vara nära
Till vår Gud Vill vi sjunga jubelsånger
Till vår Gud"
"Då ska glädjen bryta fram när vi alla är tillsammans
och vi sjunger nya sånger, hemma hos vår Far!
Och det bästa utav allt är att vi får möta Jesus
då ska vi få dela glädjen, hemma hos vår Far."
Så vill jag leva.

1 kommentar:

  1. Å jag hittade din bligg, så kul att skriver o berättar hur ni hade det!!!! Roland är absolut en av de som lärt mig vad lovsång till Gud är med sina texter!!! KUL!!

    SvaraRadera