torsdag 19 februari 2009

Hammarskog..

Idag har vi varit på naturskolan i Hammarskog.
DET, mina vänner, är en höjdare.
Varje år anordnar friluftsfrämjandet aktiviteter under sportlovet. Det är så synd att inte fler tar sig tid och prioritet att åka dit!
Idag fanns dessa aktiviteter att välja på:
Stompabakning
Isdubbs race på isen
Grilla korv och annan medhavd mat
tälja i trä
måla i snö
titta på olika grejer i mikroskop
leka och klättra på kullar, stora stenar och små berg
Göra isskulpturer.
Hälsa på i en lappkåta, grilla där..

En fasan sprang över gården när vi stod vid elden och grillade korv.
Vi stannade upp allihop och bara glodde. Det känns ju lite roligt och spännande när en sån vacker fågel springer så pass nära en. Det händer liksom inte inne i stan..

Jag förstår att många värjer sig mot idén att vara ute i kylan i flera timmar, men det är ju faktiskt bara att sätta på sig duktigt med kläder. Fleecebyxor, tröja, tjocksockor. Täckbyxor, täckjacka, mössa, vantar och ett par rejäla skor. (Jag tackar och bugar mig för Syster H som för ett par år sedan gav mig ett par skoterskor som jag glatt trampar omkring i nu.)
Att alla aktiviteter är gratis gör ju ingenting, det överlever man, hirr hirr. ;-)
Och det finns en stuga där man kan gå in, värma sig, känna vad som finns i "hemliga lådan", titta på alla möjliga olika slags saker som har med naturen att göra. Personal är också på plats för att hjälpa alla barn och vuxna tillrätta.
Åk dit, vetja!
Efteråt mår man bara bra. Och är du kall om tårna: lyd ett råd och byt sockar när du kommer hem. Du anar inte vilken skillnad den lilla åtgärden gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar