måndag 16 februari 2009

Maskiner, maskiner..

Under de år vi bott i vårt hyresradhus har jag flera gånger ringt och påpekat att vår torktumlare varit trasig. Reparatörer har kommit, rensat ett filter och sedan åkt härifrån med orden: rensa bara filtret så blir det varmt, och jodå, tumlaren fungerar som den ska.
O detta filter! Jag har rensat och rensat. Och kört tvätten i tre fulla 120 minuters program för att sedan plocka ut den fortfarande blöta tvätten och hängt den - då med den unkna lukt som blir på tvätt som inte får torkas direkt. Bara att tvätta om!
Då anser inte jag att tumlaren fungerar.
Men hör och häpna! I förra veckan kom en reparatör och förmedlade att ELEMENTET i maskinen INTE BLIR VARMT! Så det skulle han byta.
Jaha. Var det bara det? Hade jag aldrig kunnat lista ut..
Så det tog mig bara sju och ett halvt år att få tumlaren lagad.
Tjohoo!
Förra veckan lade diskmaskinen av. Den har de varit och lagat ung tre gånger förut. Samma reparatör kom och utdömde den direkt. Så jag får en ny.
Tjohoo!
Har ni någonsin haft en kökskran som läckt? Alltså, ärgat sönder precis ovanför munstycket så att man får en dusch på magen varje gång man öppnar kranen? Det har jag. Men den är också utbytt. Till en ny spejsig kran.
Tjohoo!
Ska verkligen handfatskranen på toaletten sjunga en falsk ton varje gång man stänger av den? Det gjorde våran. Men hela handfatet är utbytt nu.
Tjohoo!
När man spolar på nedervåningens toalett, är det OK att spolar knappen fastnar så den står och rinner? Nä. Men "jobbarekillen" kunde laga den.
Tjohoo!
Toastolen däruppe däremot hade två utgångar ur vattencicternen; ett som spolade ner i toan den vanliga vägen och ett som rann ner i stolen från utsidan av cicternen.
Men den finnes icke mer. Vi fick en ny toastol.
Tjohoo!
Det är inte utan att man funderar om garantin för allt gick ut i årsskiftet..

Nu är det bara den förskräckligt knarrande trappen kvar.
Undrar hur länge det tar?

1 kommentar: