söndag 13 september 2009

Tron på pappas förmåga och en systers omsorg..

Vi har varit i Stockholm idag, hela familjen. Vi åkte till Tekniska Museet och släppte loss leklusten bland rymdfarkostar, experiment och byggnationer. Pojkarna och jag tillbringade en halvtimme på en 4D film om rymden. Riktigt kul när stolarna börjar röra på sig..

Kl 17 stängde museet och vi gick till bilen. När vi nästan hunnit ut ur stan frågade storasyster hur långt det var kvar? Hinner vi möjligtvis hem till Bolibompa och får hon gå ut och leka med kompisar?
Lillasyster: "Nej, kan vi inte åka till IKEA!?"
Mamma: "Men lilla gumman, IKEA har ju stängt nu också, precis som museet."
Lillasyster: "Men pappa har ju nycklar!"
*fniss*
Vilken tilltro till pappas förmåga!
Pappa kan ju allt: laga cyklar, fixa staket, laga bilen, måla, lyfta tunga saker, bära lillasyster, läsa böcker på kvällen, busa, skydda från faror, mm..
Klart han då har nyckel som passar till IKEA!

Vi hann inte till Bolibompa. Klockan hann bli 21 innan vi kom hem. Vi tog genvägen över Norrtälje för att köpa en ABS-box till vår trasiga bil.
När vi lämnade Norrtälje var alltså klockan 20.00 ung. Storasyster kom snabbt fram till att nu kunde alla barnen få somna i bilen! Så mysigt! Av med skorna, gosa ner sig så gott det går i sätet! Sen började hon försöka få lillasyster att somna:
"Om du slappnar av nu så ska mamma sjunga en gonattvisa för dig. Mamma! Sjung!"
*mamma sjunger lydigt: Godnatt små kamrater...*
Lillasyster: "Jag somnade inte.."
Storasyster: "Mamma! Ta en till."
*mamma sjunger: Jesus har en bok i himlen...*
Lillasyster: "Snark. Nä, jag somnade inte!"
Storasyster: "Då får du räkna får! Jag är fåren, så räknar du, ok?"
Lillasyster: "Ok?.."
Storasyster: "Bäää"
Lillasyster: "ett.."
Storasyster: "*tystnad* Bäää."
Lillasystar: "två.."
Storasyster: "bäää"
Lillasyster: "tre.."
.. ända upp till åtta. Då klarade inte lillasyster längre.
Storasyster: "Då räknar jag också, så försöker du somna!"
Sen bräker hon och räknar ända upp till 20. sen gör hon det tystare och tystare, ända tills tystnaden bryts av lillasyster:
"Du, dina fötter stinker! Ta ner dom!"

Jag lovar; jag satt mycket road i framsätet. Och samtidigt rörd över storasysters tålamod och omsorg över sin lillasyster..
God natt, alla små kamrater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar