lördag 20 mars 2010

Stämbanden: uppdatering..

Tja, så där ja!
Nu har jag varit på min första av många logopedbesök. För några veckor sen var jag hos en foniatriker som filmade mina stämband och konstaterade svullnad på båda sidor, en början till knut på ena sidan och läckage i övre delen. Så han remisserade mig vidare till logopeden.
Väl där blev jag inspelad på band som vi sedan analyserade:
1. Jag pratar för ljust. Måste lägga ner rösten några hertz för att stämbanden ska få vila.
2. Jag tar ansats på många av vokalerna i mitt tal. det får jag sluta med. Att säga ett hårt "A!" är jobbigare för stämbanden än att mjukt säga "hA!". Bara att lägga om..
3. Jag har en del knarr som jag inte haft förut. Men inte så farligt, sa hon.. Jag ska dock arbeta bort dem.
Dessutom:
4. Att sjunga är extra jobbigt för rösten. Därför är jag belagd med sångförbud. Kul. Verkligen.
5. Att höja rösten och ropa är inte bra. Alltså är det normalläge som gäller när jag pratar. Men HUR ska jag göra när vi är ute på gården och leker, dagbarnen och jag, och något av barnen ger sig iväg på egna äventyr? Hmm...
6. Kaffe kan påverka rösten i negativ riktining. Alltså ska jag dra ner på konsumtionen. Jag nöjer mig med morgonkoppen ett tag framöver. ;-)
7. Starkt kryddad mat går samma väg som kaffet..
8. Att harkla sig är slitigt. Det ska vi ha under observation och kolla om jag gör mycket och ofta.

Nästa fredag ska jag dit igen och lära mig andas rätt. Det är grunden. OO vad jag önskar att jag var bra i rösten!
På tisdag har vi föräldramöte i Storvreta, och jag är en av de som ska prata..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar