onsdag 9 december 2009

Julfest på jobbet - i byggdamm..

I september bokad jag Rauken, vår kvarterslokal för vår julfest med dagbarnen. Vi har tagit in anmälningar från alla föräldrar - tack och lov bad vi större syskon stanna hemma av utrymmesskäl.. Vi har planerat fika att bjuda på och delat upp kollegiet i duknings och städgrupper.
Vi hickade när vi såg hur många som skule komma: 96 st! Linda Olsson och jag räknade de stolar som finns i Rauken: 52 st! Hoppsan... Men hälften var ju barn och stolarna räckte ändå. Erfarenheten säger ju att det blir lite svinn på folk när det kommer til kritan ;-)
På tisdagen gick Linda ner till Rauken för att börja städa av. (Den är ganska sliten och nästa vecka ska den renoveras, hurra!)
Trodde vi.
Linda möttes av spacklade väggar, nedplockat från väggarna, allt utom de fula gardinerna var borta! Bord och stolar var tack och lov också kvar, men i hallen stod en målare och spacklade, hela hallen var full med damm, gamla dörrlister, mm. Suck..

Så Linda slängde ut målaren. Hehe.
Och började skura. Vi fick skura fyra varv innan golvet såg någorlunda rent ut. Och Rauken är STOR!
Sen började vi pynta! Eftersom den ändå ska renoveras spikade vi faktiskt upp tyg på väggarna, bytte ut gardinerna, satte upp julkulor lite här och var, en STOR stjärna i fönstret, mm. Och POFF så var den gamla Rauken mysig och fin! Många av de stora borrade hålen i väggen försvann ju bakom tyglängderna så det blev så festligt och fint.
Alla föräldrar som kom (vi blev i slutändan runt 70, så stolarna räckte. Alla dagmammor tog med sig barnstolar hemifrån) var så nöjda! Barnen sjöng så vackert i sitt Luciatåg, fikat smakade bara bra och sen dansade alla runt granen! Vilken fest! Efter dansen kom tomten Jonas i finkostym och delade ut julklappar till alla barnen - och dagmammorna. Tack, chefen!
Så imorse... försov jag mig... hoppsan... två dagars slit tog ut sin rätt. Tur att jag vaknade innan första dagbarnet kom, i alla fall, hehe.

4 kommentarer:

  1. O kära hjärtanes! Men vilka DUNDERKLANTAR som drar igång renoveringen när det är uthyrt! Jag blir matt ända ner i tårna av att höra om er monsterinsats. Duktiga, duktiga, duktiga ni!
    Om jag hade varit en förälder i verksamheten hade jag nu även passat på att tacka för festen. Nu är jag ju inte det, men, hm, jag tackar ändå. TACK för festen! Ni är grymma!

    Ps. Ni betalar väl ingen hyra? Ni borde ju faktiskt be om ersättning för de timmar ni fick lägga på extra städning, enligt samma taxa som Uppsalahem betalar ut "städtidsersättning" ifall man flyttar in i en dåligt städad lägenhet. Kolla upp det!

    SvaraRadera
  2. Bra talat Frida! Jag tackar också för ett Hejdundrades sjövilt Luciapartajkalas. Vilken STÄMNING! *stolt äver Emma*

    SvaraRadera
  3. Så skönt att känna tacksamhet från två föräldrar som inte har barn i verksamheten! Tack för de värmande orden! Det behövdes idag..
    Phreetha: Nej, vi betalade ingen hyra. Jag ska ta upp det där om städersättning med styrelsens ordförande..

    Nu hoppas vi bara på att de som hyrt Rauken för JULKUL på lördag får till det lika mysigt som vi, de har ju sett vår insats och fått ta tygerna som vi hade... Vi får helt enkelt gå dit på lördag och kolla!

    SvaraRadera
  4. WOW! WOW! WOW! Säger jag bara! Är det dessa fantastiska människor jag ska få börja arbeta med! Börjar nämligen arbeta i Ekoxen i Januari...tomten Jonas var här igår ;-) Ska bli så kul!!

    SvaraRadera