torsdag 3 juni 2010

Hon säger att jag är DUKTIG!!

Nästan en vecka av min sjukskrivning har gått. Och med det har jag varit hos logopeden fyra gånger denna vecka, en gång varje dag.

Vi började lite lätt med mjuka, runda ljud och har successivt arbetat oss fram till att jag läser stycken själv, med röstläget på rätt läge hela tiden. Det är orkeskrävande att prata så här. Jag är ju van att ha en mer "flickaktig" röst och prata lite ljusare än vad jag ska, så i mitt huvud låter det här läget jättekonstigt.
Men vi lyssnar ju alltid på det vi säger och läser, och jag konstaterar att det LÅTER rätt bra, och inte lika konstigt utåt som i mitt eget huvud..
Men känslan av att ha tonen vibrerandes nere i bröstregistret är ny för mig, och det kommer att ta tid att lära sig prata så jämt..

I tisdags träffade jag överläkaren på foniatrin. Han filmade mina stämband igen och såg den där "bullen" mitt på stämbanden, precis som förra gånge. Nu var inte stämbanden lika knallröda, men jag har ytliga blodkärl som ser ut som sårsnitt på höger stämbandssida.
"Bullen" är en polyp. En liten rackare som ställer till problem. Det är den som ser till att stämbanden inte sluter tätt, utan hela tiden läcker luft. Klart det blir jobbigt och slitigt att prata då! Det tar energi att säga en mening, så att sitta i ett vanligt samtal är jättejobbigt. Jag måste ju prata längsammare än vanligt för att hinna tänka på hur jag säger varje ord, och.. nä jag har liksom inte tålamodet.. Jag hoppas att alla i min närvaro har förståelse och dessutom hjälper mig att inte glömma bort mig. Det är ju nödvändigt om jag ska kunna bli bra igen!

Överläkaren satte upp mig för operation i slutet av augusti/början på september. Vad jag förstår är det en relativt enkel operation och det är en snabbare återhämtning för stämbanden än om man ska jobba bort den.
50-50% chans att jag ska opereras/jobba bort den, sa logopeden idag. Vi får se på återbesöket i augusti..
Så tills dess ska jag inte sjunga, och försöka prata med hel röst, hålla mig ifrån kaffe... osv.

Men hon säger att jag är DUKTIG! Att jag hittar en fin klang och låter hel på rösten. Och det är jag ju glad för.
Så med Guds(först och främst)hjälp, logopedens coaching, min ansträngning och vänners böner samt påminnelser ska det här nog greja sig innan jul - (för det finns en liiiiten risk att det inte blir någon "O helga natt" i år..)

Vill ni hjälpa mig med böner och påminnelser? Det är bara att fråga mig om hur, jag visar hur du ska påminna..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar