fredag 2 april 2010

En långfredag för tre år sedan..

Jag var på väg hem till mina föräldrar och stannade till på ICA för att handla en grej till middagen. Det var lång kö och jag fick vänta en stund på min tur.
När jag så hade börjat lägga upp mina grejor på bandet kom en kvinna i min egen ålder fram till kassan från "fel" håll och såg uppjagad ut.
"Jag hittar inte mitt kort, jag förstår inte.." sa hon förtvivlat och letade runt i sin.
"Men har du hittat dina barn?" svarade kassörskan.
"Ja de sitter i bilen nu. Men hur ska jag göra med mina varor? Kan jag lämna dem och komma tillbaka senare med min mans kort?" frågade den gråtfärdiga kvinnan.
"Joo, det går bra.." började kassörskan.

Jag hörde ju hela samtalet och visste prcis hur kvinnan kände sig. Stressad över att stoppa kön, förtvivlad över att inte hitta sitt kort, rädd att ha tappat det någonstans, panik av tanken på att ha blivit rånad, och skamsen över att stå i kassan och handla utan pengar. Kassörskan hade slagit fram hennes summa så den stod på displayen. Runt 150 kr. Ingen stor summa alltså. Men ändå.. Man vet ju hur gärna man vill ha hem det man handlat och det kan ju avgöra en helg... Jag tyckte så synd om henne.

Jag tog ett steg fram till henne och tog fram mitt kort.
"Du", sa jag. "Jag betalar det åt dig."
Jag drog mitt kort utan att vänta på svar. Kvinnan stelnade och stirrade på mig.
"Men.. så kan man väl inte göra.." stammade hon.
"Jo, jag gjorde det precis." sa jag åt log lite åt henne. (Jag kände mig lite skakis, man är ju trots allt svensk..)
"T..tack.." sa hon, fick sina varor och gick iväg.
Kassörskan tittade på mig.
"Vad skönt att kunna vara så.. snäll.." sa hon tafatt.
Vad svarar man på det?
"Nej, det bästa är ju att hon inte har en aning om vem jag är, så hon kan inte ge tillbaka." svarade jag bara.

Här kunde man ju ha lagt in en lång predikan om att jag fått allt givet, min skuld är redan betald, osv. Men det gjorde jag inte. Jag bara hoppas att kvinnan med barnen fick en fin underbar påsk, och att hon någon gång i framtiden får träffa Jesus och då bli påmind om att man kan få sin skuld betald.

Jag fick en härlig påsk i alla fall. Och jag är fortfarande så glad att jag kunde hjälpa en mamma i trångmål i kassan på ICA.

3 kommentarer:

  1. Underbart att få hjälpa en medmänniska så!:) Jag erinnrar mig genast en gång när jag var på posten i Gottsunda och såg hur en gammal kvinna hämtade ut ett ganska stort paket. Hörde sedan hur hon bekymrat började undra hur hon i hela världen skulle få hem det stora paketet?? Jag klev då fram och erbjöd henne att bära hem det åt henne. Hon blev översvallande tacksam och sedan fick jag en clementin som tack i hennes kök! :)Blev så glad att på detta sätt få vara till hjälp och började och studsade på vägen hem sen! Jag önskar det var oftare man fick tillfälle att hjälpa andra på detta sätt i vardagen!

    SvaraRadera
  2. nawww.... o så bra gjort... det bästa av allt det kom utan planering .... nu vet jag varför du är så underbar,.... det vissta jag ju innan förståss

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag heter Anders och hittade din blogg när jag surfade..…

    Det var omtänksamt!

    Du skriver: ” Här kunde man ju ha lagt in en lång predikan om att jag fått allt givet, min skuld är redan betald, osv. Men det gjorde jag inte. Jag bara hoppas att kvinnan med barnen fick en fin underbar påsk, och att hon någon gång i framtiden får träffa Jesus och då bli påmind om att man kan få sin skuld betald. ”

    Jag vill kommentera om det.

    Den historiska personen som det står skrivet om i originalversionen som förvrängdes till ”Matteusevangeliet” hette Ribi [det var hans titel] Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”.

    Ribi Yehoshuas – Messias - ursprungliga undervisning var i enlighet med direktiven i ”Moseböckerna” [not 1 ] och den förvrängdes sedan av hellenister. Den förvrängda undervisningen finns nu att läsa i ”Matteusevangeliet”. Ribi Yehoshuas – Messias - efterföljare hette Netzarim [försvenskat till ”nasaréer”] och de gjorde sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna” icke-selektivt; och för att följa Messias idag krävs det att man gör sitt bästa att praktisera direktiven i ”Moseböckerna”.

    Han blev utlämnade av hellenistiska sadducéer och blev korsfäst av romarna. Han blev dödad under khag ha-matzot flera dagar efter pesakh seider. [1]

    Direktiven i ”Moseböckerna” – som Ribi Yehoshua och Netzarim följde [och som Netzarim följer även idag] – förbjuder firandet av andra religioners högtider och den kristna påsken är en sådan. Den har sitt ursprung i ”Easter”, en högtid till firandet av en ”fruktbarhetsgudinna”. Den firades aldrig av Ribi Yehoshuas efterföljare Netzarim. [2]

    Ribi Yehoshua dog och han blev ett offer.. Men det ger ingen rättigheten att bryta mot direktiven i ”Moseböckerna”:… Och enligt den judiska Bibeln samt enligt Messias undervisning ger inte Skaparen Sin förlåtelse i Sin nåd om man med vilje bryter mot Hans direktiv.

    1. Bevis för alla påståenden gjorda i detta inlägg finns på www.netzarim.co.il

    2. www.netzarim.co.il ; klicka på “History museum” (vänstermenyn); Times and seasons (toppmenyn)

    SvaraRadera